RESEPI - PUDING ROTI GULA HANGUS

Puding Roti Gula Hangus


Puding roti memang enak. Ditambah pula kalau dimakan bersama sos coklat atau sos kastad. Tapi resepi kali ini dinikmati bersama dengan sos gula hangus yang enak.

Resepi saya ambil dari FB Page Resepi Shiela Rusly.. Jom kita tgk bahan bahan dan caranya.

Resepinya adalah...

Bahan2

1 cawan gula
1/4 cawan air

8 keping roti gardenia (saya guna 1 buku)
2 tin susu cair
5 biji telur
1 sudu teh esen vanila (saya suka bubuh lebih)
1 sudu besar tepung kastad (okeh ini lupa sungguh hehehe)
sedikit butter
sedikit kismis ( saya pakai buah campuran)

Cara cara memasak

1. Masak gula hingga perang kemudian masukkan air dan masak sampai gula larut (macam nak buat puding karamel)
2. Kemudian tuang ke dalam loyang
3. Sapu roti dengan butter dan ketepikan dulu
4. Sementara itu pukul telur, susu cair, esen vanila, tepung kastad sampai kembang
5. Kemudian masukkan ke dalam loyang berisi karamel tadi
6. Kemudia siat siat kasar roti, dan masukan dalam adunan telur tadi. Tekan tekan sikit dan tabur kismis
7. Kukus selama 45 minit

* Saya tak tuang dulu bancuhan susu, saya gaul dulu dengan roti yang disiat bagi kembang sedikit kemudian gaul bersama dengan buahan campuran tersebut. Lepas tu baru tuang ke dalam loyang..


Siap dan boleh di makan begitu sahaja..



Selamat mencuba!!! Enjoy yaaa..




 Love alwiz...,

Azira Abu Bakar,
Pengedar Shaklee Anda 
013363955

COD 
Wangsa Maju Sek 1, Ipoh, Batu Gajah, Tanjung Tualang, 
Penghantaran Seluruh Malaysia, Brunei, Indonesia 

Email at
masuri24@gmail.com 

No comments:

Post a Comment